Notice: Undefined index: userLang in /home/users/infointravel/public_html/ciekawemazury/gotoPoint.php on line 9
Kanał Dobrzycki – najstarszy żeglowny kanał w Polsce - Ciekawe Mazury
logoutZaloguj/ZarejestrujLoguj z FB logoutKontakt Lang_plLang_de
O 

Kanał Dobrzycki – najstarszy żeglowny kanał w Polsce (Dobrzyki)

resize
Autor informacji : Kazimierz Skrodzki
Data utworzenia informacji : 12-02-2012 17:17:33
Kanał Dobrzycki – najstarszy żeglowny kanał w Polsce
pdf

Kanał Dobrzycki – najstarszy żeglowny kanał w Polsce


Kanał Dobrzycki (Weinsdorfer Kanal) łączący jez. Ewingi i Jeziorak, wykopany został w l. 1331-1334, z inicjatywy mieszczan zalewskich, przez Prusów, za zgodą krzyżaków. Pierwotnie kanał był wykorzystywany jako droga wodna, umożliwiająca transport drewna na cele budowlane, z puszczy nad Jeziorakiem, do Zalewa. Nie przypadkiem budowę kościoła w mieście nad Ewingami, któremu przypisać można, ze względu  na jego późniejszą rolę w życiu stanowym i politycznym prowincji, zaszczytne miano „Majestatu Oberlandu”, rozpoczęto właśnie po połączeniu jeziora zalewskiego z Jeziorakiem. Olbrzymie ilości drewna potrzebne były do konstrukcji stabilizujących grunt pod fundamentami, do budowy rusztowań i konstrukcji pomocniczych, przy budowie świątyni. Miejscowa cegielnia, pracująca wówczas, przede wszystkim na potrzeby kościoła, zużywała do wypalania cegieł ogromne ilości tego surowca
               Znaczenie handlowe kanału Dobrzyckiego urosło na początku XV w., ze względu na wzrost możliwości eksportu artykułów rolniczo-leśnych państwa zakonnego. Dzięki niemu możliwe było wyekspediowania nadwyżek produktów z okolic Zalewa w komturstwie dzierzgońskim Jeziorakiem, dalej Iławką i Drwęcą do Torunia. W Średniowieczu Toruń, do którego docierały nawet morskie statki, odgrywał znaczną rolę w pośrednictwie  handlowym między Polską, Rusią, Węgrami a Flandrią, Nadrenią i Westfalią. Wielce wymowny może być fakt znalezienia w 1991r. bogatego skarbu średniowiecznych złotych monet, w fundamentach jednej z zrujnowanych kamienic zalewskich. Monety zostały ukryte po 1334r., być może przez bogatego kupca, jako fortuny powstałej dzięki wymianie handlowej, tą drogą prowadzącą na Jeziorak i dalej Iławką i Drwęcą na Pomorze. Arterię poprawiano kilkakrotnie, m.inn. w trakcie budowy kan. Elbląskiego. Wtedy też (1849/1850 i jeszcze raz w 1886r.) kanał powiększono do dzisiejszej szerokości i pogłębiono. Należy wspomnieć, iż przy projektowaniu szlaku kanału Elbląskiego rozważano poprowadzenie tej arterii wodnej bezpośrednio z Elbląga do jez. Ewingi i dalej kan. Dobrzyckim, Jeziorakiem do Ostródy. Znaczny ruch handlowy tą arterią, z Zalewa do Elbląga, odbywał się do czasu wybudowania linii kolejowej Ostróda-Zalewo-Elbląg pod koniec XIX w. Długość kanału wynosi ok. 2400 m. Przewidziana jest jego renowacja.

Fotoreportaż Kazimierza Skrodzkiego z wiosennej inauguracji żeglugi AD 2011 znajduje się w Picasaweb pod adresem https://picasaweb.google.com/skr1305/DobrzyckiChannelOldestNavigableChannelInPolandSpringInaugurationOfNavigation#

cords

Współrzędne:
Szerokość : 53.8095
Długość : 19.5919

Zapraszamy do uzupełnienia opisu
 
Podziel się:   FacebookWykoptwitter.comFlaker.plDiggPingerNasza klasaGoogle BookmarksBlipnijGoogle buzzMaildel.ocio.us
Google Map